Heli

Olen koulutettu hieroja, lymfaterapeutti (LYKO) ja sairaanhoitaja Riihikalliosta. Työskentelin yli 25 vuotta sairaalatarvikkeiden parissa. Erikoisalaani olivat murtumahoidon tuotteet, polven- ja lonkan tekonivelet ja kuntoutukseen liittyvät tukituotteet. Kuunneltuani erilaisia potilastarinoita tukituotteiden kanssa työskennellessäni, ajatus vammojen ja kiputilojen manuaalisen käsittelyn tärkeydestä vahvistui. Halusin lähteä toteuttamaan tätä ajatusta.

Valmistuin lymfaterapeutiksi vuonna 2015. Asiakkainani oli jo silloin esimerkiksi fibromyalgiakivuista kärsiviä asiakkaita. Syventyessäni yhä enemmän sidekudosten rakenteeseen / faskiaan ja kohdatessani mitä erilaisimpia kipuasiakkaita, jatkoin opiskeluani valmistuen Porvoon hierojakoulusta koulutetuksi hierojaksi alkusyksystä 2017.

Omakohtaisten liikuntakokemusteni kautta pystyn samaistumaan myös asiakkaitteni kokemuksiin. Jokainen meistä on kuitenkin yksilö ja kokee esimerkiksi kivun omalla tavallaan ja kiputasollaan. Tavoitteenani on kohdata jokainen asiakas yksilöllisenä kokonaisuutena. Olen perehtynyt erityisesti erilaisten kiputilojen lempeään käsittelyyn. Myös polven ja lonkan nivelrikkoasiakkaat ovat hyötyneet käsittelyistä.

Työhuoneeni on kotini yhteydessä Tuusulan Riihikalliossa. Teen myös yrityskäyntejä ja erikseen sovittuja kotikäyntejä Tuusulan lähiympäristössä.

Hieronta

Kivistääkö hartiasi tai jumittaako selkäsi? Tunnet ehkä käsissäsi pistelyä, tunnottomuutta. Onko lonkan tai polven alueella epämääräistä kiputuntemusta? Kärsitkö nivelrikosta?

Hieronta poistaa lihaskireyksiä, lisää ja tehostaa aineenvaihduntaa, lievittää kipua ja rentouttaa. Tavoitteena on palauttaa sidekudosten, lihaskalvojen ja lihasten normaali aineenvaihdunta ja toiminta.

Hoidoissani käytän jokaisen asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti erilaisia hierontatekniikoita urheiluhieronnasta mobilisoivaan hierontaan, sidekudoskäsittelyjä (faskia), triggerpiste-käsittelyjä, MET-tekniikkaa ja tarvittaessa myös passiivisia venytyksiä.

Lymfaterapia

Liikkuminen on raskasta; jalat tuntuvat painavilta. Onko jaloissasi turvotusta?                   Tunnet, että aineenvaihdunta jumittaa.

Turvotus on oire. Se voi johtua nilkan nyrjähdyksestä, leikkauksesta, laskimovajaatoiminnasta, rasva-aineenvaihduntahäiriöstä tai imusuoniston vahingoittumisesta syöpähoitojen yhteydessä. Virallisesti turvotus määritellään näkyväksi ja tunnettavissa olevaksi nestemäärän lisääntymiseksi ihonalaiskudoksessa. Pienistä verisuonista suodattuu kudoksiin valkuaisainepitoista kudosnestettä, joka aiheuttaa kudosturvotusta. Tämä kudosturvotus on tärkeää saada pois paranemisen edistämiseksi.

Lymfaterapiassa ihoa käsitellään kevyesti pyörittävin, kiertävin tai työntävin ottein. Näin vaikutetaan koko ihonalaiskudokseen, jossa kaikki pinnallisen imusuoniston osat sijaitsevat. Kudosturvotusta ohjataan kohti imusolmukkeita, joissa lymfaneste puhdistuu ennen kulkeutumistaan takaisin verenkiertoon.

Lymfaotteilla aktivoidaan imusuoniston toimintaa. Samalla se vähentää turvotuksesta johtuvaa kipua, nopeuttaa palautumista ja rentouttaa. Vaativan turvotuksen hoitoon kuuluvat tarvittaessa myös erilaiset kompressiosidokset, kompressiosukat, liike- ja ihonhoito.

Hoidon kesto ja hoitokertojen tiheys riippuvat mm. sairaudesta tai vammasta, potilaan iästä ja yleiskunnosta, sekä hoidettavan alueen laajuudesta.

Lymfaterapiaa käytetään myös ennaltaehkäisevänä terveydenhoitona, johon voi tulla ilman lääkärin lähetettä.

Kauttani voi tilata myös tuki- ja hoitosukat.